Uttrampad hälkudde

Uttrampad hälkudde, även kallat fat pad syndrom, är ett sjukdomstillstånd där normal belastning på hälen orsakar smärta. Hälkudden är kroppens naturliga stötdämpare och är man drabbad av uttrampad hälkudde innebär det att stötdämpningseffekten kraftigt har försämrats.
 
Hälkudden består av olika kammare med fettblåsor och elastiska fiber, det är dessa som hjälper kroppen att stå emot de krafter som hälen utsätts för under en dag. En hälkudde som är frisk är otroligt elastisk och för att fungera normalt behöver hälkudden regelbunden belastning ända från födseln. Det är när den blivit överbelastad som problemen uppstår.
 
Särskilt hårt för hälen är aktiviteter som löpning och andra rörelser som orsakar hårda, upprepade slag mot hälkudden. När hälkudden blivit överbelastad tappar den sin elasticitet och stötupptagningsförmåga, vilket i sin tur gör att du får ont.
 

Symptom

  • Smärtor i hälen vid belastning
  • Stel häl efter aktivitet
  • Ofta självsprickor på hälen
  • Kantigt formade hälar

Behandling

Det finns flera bra sätt att behandla en uttrampad hälkudde. Den metod vi rekommenderar är att börja med att se till att avlasta hälen och att samtidigt dra ner på och anpassa aktiviteter som belastar hälen hårt (exempelvis löpning, träning med hopp, fotboll osv.). Att avlasta hälen kan man göra på flera olika sätt och här nedan har vi i prioritetsordning samlat de metoder och hjälpmedel vi främst rekommenderar att du ska börja med.

Hälkopp

Hälkopp är ett bra alternativ för att behandla uttrampad hälkudde. En hälkopp är helt enkelt ett skoinlägg som man kan säga fungerar som en extrahäl.

Hälkoppens fördel är att den, tack vare sitt styva material, förhindrar att hälen åker ut på sidorna, såsom den gör vid uttrampad hälkudde. På så vis trycker den ihop hälen och tvingar den att fungera stötdämpande, vilket oftast ger en direkt smärtlindring.

Inlägg för hälen

Ett annat alternativ är att införskaffa ett ortopediskt inlägg. Tack vare sin stötdämpande effekt kan det ge god smärtlindring direkt. Ett inlägg fungerar dock oftast inte fullt lika bra som hälkoppen, eftersom att det inte har den ”hoptryckande” effekten som hälkoppen har. Fördelen med ett inlägg är att det ofta har en längre hållbarhet än vad hälkoppen har.

Det finns många olika typer av inlägg på marknaden men om du köper ett inlägg kan det vara bra att välja ett som är dynamiskt och med stöd för hålfoten, eftersom att det kommer att anpassa sig efter dina rörelser.

Tejpning av häl

Ett populärt sätt att behandla uttrampad hälkudde är att tejpa hälen. Det ger ofta en direkt smärtlindrande effekt och det går alldeles utmärkt att använda vanlig sporttejp. Tanken med att tejpa hälen är att ge den ett extra stöd, så att själva kudden får avbelastas.

Det finns olika instruktionsvideos att tillgå för en mer detaljerad beskrivning (exempelvis här), men generellt sett kan man säga att det handlar om att sätta fast en tejpbit över hälen (nästan vid hälsenan) som man sedan använder som en slags ”ankare”. Efter att ha satt ankaret fäster man sedan flera andra tejpbitar i det, som löper över hälen. Och som avslutning förseglar man tejpändarna genom att tejpa fast ett nytt ankare.

https://www.youtube.com/watch?v=VpZt3HAOjw4

Varför får man uttrampad hälkudde?

Det finns flera möjliga orsaker till varför man får uttrampad hälkudde och här nedan har samlat de vanligaste orsakerna.

  • Överbelastning av hälen (exempelvis vid kraftiga stötar och hälisättningar)
  • Hårda underlag i kombination med platta (hårda) skor
  • Dåliga skor utan stöd i kombination med stötkraftig aktivitet (så som exempelvis löpning, fotboll och handboll)
  • Övervikt